divendres, 31 de desembre del 2010

Propòsits de consum per al Cap d'Any

Tothom fa propòsits per Cap d'Any, que no es compleixen gairebé mai: deixar de fumar, aprimar-se, aprendre idiomes...Enceto aquí un llistat de possibles propòsits que sí que es poden complir, si es vol, i els primers són relacionats amb el consum quotidià.

Hem pensat en el nostre poder com a consumidors? alguna vegada, quan una empresa ha fet algun gest marcadament hostil a la ciutadania, el boicot general l’ha fet rectificar, com va passar amb una coneguda marca de llet fa uns anys. Si exercim amb responsabilitat el nostre poder com a consumidors, podríem canviar moltes coses. Uns quants exemples, com a propòsit de Cap d’Any.

1) Comprar productes de comerç just més sovint, per exemple, cafè. Ara n’hi ha a molts supermercats, a mercats populars, a botigues de comerç responsable, i fins i tot hi ha alguna empresa catalana que en comercialitza de molta qualitat. No podem canviar tot el món, però podem canviar la vida de moltes persones amb un hàbit quotidià.

2) Separar els residus cada dia i trobar fórmules imaginatives per no generar-ne més: comprar garrafes i omplir ampolles, no comprar productes envasats en safates de plàstic ni deixar que ens ho envasin a la peixateria, reutilitzar el paper de diari com a protecció a l’hora de fregar, com es feia abans, o per als residus de les mascotes domèstiques...

3) Evitar que ens posin bosses de plàstic en qualsevol botiga: anar a comprar amb carro o cabàs, portar sempre una bossa plegable a sobre i demanar que ens donin el producte sense bossa. Aquest costum és habitual en els grans magatzems alemanys des de fa molts anys, aquí es fa en alguns supermercats, però encara no ho fomenten els grans magatzems espanyols per excel•lència.

4) Vigilar què comprem i on, reclamar els nostres drets, però també els processos de fabricació i la procedència. Rebutjar qualsevol producte en què sospitem que es vulnerin els drets humans.

5) Comprar productes locals i afavorir el comerç de proximitat i les botigues amb bon tracte entre persones i clients. Potser no serà el més barat del mercat, però uns pocs cèntims de diferència poden canviar moltes coses del nostre voltant.